Център за еврейско-българско сътрудничество

За евреите започва Новата 5778 година

За нас, евреите, настъпва новата 5778 година.

За повечето от нас новата година започва неизменно на 1 януари. Всеки друг вариант изглежда, хмм…, направо екзотичен.
Има народи обаче, за които 1 януари е просто ден от календара. И то от календар, който поглеждат, само за да са в крак с останалия свят и само заради неизбежните взаимоотношения – бизнес, туризъм, пътувания и т.н.
Такъв е случаят и с евреите, които тази година на 20 септември ще се поздравят с Шана това! (Честита нова година!) и официално посрещат своята 5778 година. Наричат празника си Рош Ха Шана, което в буквален превод означава „глава на годината“, т.е. началото на годината.

Рош Ха Шана е фиксиран (календарната практика познава много плаващи празници) в първите два дни на еврейския месец тишрей, който, според нашия Григориански календар, се мести ту през септември, ту през октомври.

В чисто битово измерение това е времето от годината, когато се събира реколтата, прави се равносметка и се взима решение какво ще се засажда на следващата. В религиозен аспект обаче, Рош Ха Шана полага началото на десетте най-важни дни в годината за еврейския народ – Йамим Нораим или Дните на покаяние.

Според преданията и според традицията, на Рош Ха Шана Бог отваря три книги: Книга на грешниците, Книга на праведниците и Книга на междинните. Съдбата на грешните и на праведните е ясна, и се решава веднага. Тази на междинните е по-неопределена, и се отлага за след 10 дни.

Евреи, които четат молитви за опрощаване на допуснатите през изминалата година грешки до зеро. Отлагането на решението за междинните добавя към празничното настроение и доза напрежение, та дори и страх, от предстоящия Божи съд – всеки евреин е убеден, че делата му се записват в Книгата на живота и накланят везните в правилната или в грешна посока. Евреите вярват, че в десетте дни от Рош Ха Шана до Деня на изкуплението, Йом Кипур, Бог отваря небето и е готов да чуе молитвите и разкаянието на всички.

Така въпреки поздравителните картички и традиционната суетня за подаръци, еврейската нова година не е просто повод за семейни трапези и празненства. Рош Ха Шана и дните след него са време за равносметка на постигнатото или изгубеното през изминалата година, а също и за измолване на прошка от близки и от Бог.

За да бъдат чути по-добре тези молитви, към ритуала евреите добавят и звука на шофар – овнешкият рог, с който според Библията Господ призовава Мойсей на Синайската планина, за да му даде десетте божи заповеди. В днешно време малко еврейски семейства имат вкъщи шофар, но характерният му звук се чува от всяка синагога.

Преди да дойде времето на характерната семейна новогодишна вечеря обаче, има какво още да бъде направено. В следобеда на празника всички евреи отиват на брега на морето, или на езеро, припомнят си допуснатите грешки, четат молитви за пречистване от лошото през изминалата година и символично изхвърлят трохи хляб във водата.

Бъди главата, а не опашката

Дядото в семейството започва да чете от Книгата с благословиите, като понякога може да даде и на някой от синовете да прочете част от текстовете. Специфичното при еврейските благословии е, че имат еднакво силно послание както в личен аспект, така и по отношение на целия народ: бъди главата, т.е. бъди начело като личност и като народ по отношение на другите народи.
Новогодишната риба, приготвена по мароканския начинМедът и ябълките, съчетани в обреден, но много вкусен десерт Прилича на козунак, но само по форма. Хала е хлябът, който евреите ядат всяка събота.

С тази благословия се пристъпва към първата храна, рибата. Всички опитват от главата й, а после и самото ястие. Приготвянето на рибата зависи от това откъде са дошли евреите. Така ешкеназите, например, приготвят гефилте, което представлява пълнена риба. В годините на бедност, когато не е имало риба за всеки, те са префасонирали рецептата до приготвяне на топки от смляна риба и брашно (по подобие на нашите кюфтета), които задушавали с моркови или се изпичали на фурна.

Традиционното за Рош Ха Шана ястие на мароканските евреи пък се нарича храйме и представлява запечени на фурна големи парчета риба с доматен сос, обилно поръсени с лют червен пипер.

За разлика от рибата, хлябът остава непроменен при всички евреи. За празници, в това число и за съботите, той се нарича хала. Халата се изплита като козунак, но се приготвя и в не сладък вариант. Обредният хляб се разчупва с ръце, не се реже с нож – обратното ще се приеме като признак за агресия на масата.

Нека имаме толкова правила, колкото са тези зрънца

Зрънцата за тази благословия са от нар и са предварително наронени в купи, наредени на дългата празнична маса. Самите евреи приемат плодовете на нара като символ на изобилие и богатство. Затова повече зрънца – повече изобилие за присъстващите около трапезата.

Да бъдат сладки годината и нашият живот

Идеята за сладостта се носи от меда и ябълките на масата. Тяхното присъствие на трапезата е задължително, като обикновено евреите ги съчетават в сладкиш, който много прилича на нашите кексове.

Да ти бъдат записани добри дела за следващата година

Това е последното пожелание и с него се слага край на вечерята. То винаги е лично и се отправя към близките и приятелите на масата на Рош Хашана.

Дните след Рош Ха Шана са посветени на покаяние и пост, на лична равносметка и последен шанс да измолиш прошка за стореното от теб първо от хората, и после от Бог. Кулминацията настъпва на десетия ден, Йом Кипур, който е и най-тържественият и важен празник на годината.

Всяка започната кавга или спор трябва да се прекрати преди този ден. Абсолютно всички отиват да се молят в синагогата, като според традицията, облеклото трябва да е бяло. И понеже човек не е случайно творение, и има отговорности пред своя Създател, населението спира да работи. Спира и движението по пътищата.

На този ден хората се отдалечават от всекидневието и се посвещават на изповедта и покаянието. Защото в деня на покаянието Бог решава кой да бъде опростен в Книгата на живота.

МОРИЦ МАДЖАР

Честита да е Новата 5778 година!

Свързани публикации

Церемония по награждаване 2017 г. част I

Церемонията по награждаване на участниците в IV Национален литературен конкурс -част II

Ad

Архив

Календар

ноември 2017
П В С Ч П С Н
« окт.    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930